Spis treści
Jest szansa, że jeszcze w tej dekadzie pierwsze samochody przejadą obwodnicami Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, w środę, 24 stycznia, otworzyła oferty przetargowe na wykonanie tego zadania. Przypomnijmy, że od ogłoszenia przetargu minęły trzy miesiące, a pierwotnie oferty miały być otwarte 22 listopada ubiegłego roku. Inwestor trzykrotnie przesuwał termin otwarcia ofert ze względu na gigantyczną liczbę zapytań od potencjalnych oferentów (wpłynęło ich około 300) oraz potrzebę korekty specyfikacji zamówienia.
Sześć ofert dla budowy obwodnic
Firma, która wygra przetarg, będzie musiała najpierw zaprojektować, a potem wybudować nową drogę. GDDKiA w swoim budżecie zabezpieczyła na to zadanie ok. 240,5 mln zł. Obie obwodnice to jedno zadanie, ale w specyfikacji przetargowej zostało podzielone na dwie części. Część pierwsza dotyczy obwodnicy Kamienia Krajeńskiego, na którą budżet GDDKiA opiewa na 69,2 mln zł, a część druga - obwodnicy Sępólna Krajeńskiego (budżet to 171, 2 mln zł). Zainteresowanych inwestycją jest sześciu oferentów.
-Wykonawcy mogli składać oferty na obie części lub na jedną z nich. Jak się okazało, jeden z wykonawców złożył ofertę z najniższą ceną na obie części przetargu. Teraz rozpoczyna się badanie i ocena ofert – informuje Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.
Pełna lista złożonych ofert w przetargu:
Konsorcjum firm: KOBYLARNIA (lider) i MIRBUD
cz. 1: 43 249 160 zł
cz. 2: 115 377 076 zł
POLBUD-POMORZE
cz. 1: 68 712 888,33 zł
cz. 2: 133 383 842,04 zł
Budimex
cz. 1: 69 631 725,57 zł
cz. 2: 146 281 278,87 zł
Transpol Lider
cz. 1: 87 814 257,03 zł
cz. 2: ---
Rubau Polska
cz. 1: 88 504 649,30 zł
cz. 2: 195 288 992,51 zł
Strabag
cz. 1: 89 203 771,93 zł
cz. 2: 207 471 650,44 zł
Obwodnice mają odciążyć ruch bez szkody dla środowiska
Budowa obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25 zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Prace nad dokumentacją dla obu obwodnic rozpoczęły się 22 marca 2016 roku, kiedy podpisano umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami niezbędnymi do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). W 2021 roku drogi uzyskały dwie decyzje środowiskowe.
- To bardzo ważna inwestycja dla Sępólna Krajeńskiego. Przypomnę, że początki starań o budowę obwodnic zarówno dla Sępólna Krajeńskiego, jak i Kamienia Krajeńskiego, sięgają roku 2012 – mówi Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna.
Jedna i druga obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z centrów miast, upłynni ruch w kierunku Koszalina i Bydgoszczy, a co za tym idzie - poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców oraz stan środowiska. Jak podkreśla rzecznik GDDKiA, inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Będzie wykonany ekran akustyczny o łącznej powierzchni 166 metrów kwadratowych.
Zobacz też: Jest decyzja środowiskowa dla budowy obwodnicy Więcborka
Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt, zostaną wybudowane dla nich przejścia. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków.
Trasa przebiegu obwodnic Sępólna i Kamienia
- Obwodnica Kamienia Krajeńskiego będzie mieć długość 2,5 km. Prowadzić będzie od ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej, przejdzie mostem nad rzeką Kamionką i włączy się do obecnej DK25 niedaleko miejscowości Orzełek. W samym mieście DK25 przestanie biec przez Plac Odrodzenia.
- Obwodnica Sępólna Krajeńskiego będzie miała swój początek przed skrzyżowaniem drogi krajowej nr 25 z wjazdem do miejscowości Piaseczno. Potem pobiegnie ona w kierunku wschodnim w kierunku torów kolejowych, przetnie drogę wojewódzką nr 241 prowadzącą do Tucholi, ulicę Komierowską, następnie ominie ogrody działkowe, przebiegnie doliną rzeki Sępolenki i połączy się ponownie z drogą krajową nr 25 w miejscu istniejącego skrzyżowania (Bydgoszcz – Jastrzębiec). W tym miejscu w przyszłości planuje się też zbudowanie tak zwanej małej obwodnicy, czyli drogi łączącej trasy wylotowe w kierunku Bydgoszczy i Więcborka.
Zgodnie z ogłoszonym przez GDDKiA komunikatem, roboty budowlane mają być prowadzone w latach 2026-2028. Całość poprzedzi procedura przygotowania projektów budowlanych.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?