Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewitalizacja linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica coraz bliżej. Będą kursowały pociągi towarowe i pasażerskie? Gdzie przystanki?

Karolina Jurek-Bugla
Karolina Jurek-Bugla
Między Kępnem i Oleśnicą mogą kursować pociągi, jednak stan techniczny linii na tym odcinku ogranicza prędkość składów do 40 km/h, a miejscami nawet do 20 km/h.
Między Kępnem i Oleśnicą mogą kursować pociągi, jednak stan techniczny linii na tym odcinku ogranicza prędkość składów do 40 km/h, a miejscami nawet do 20 km/h. Karolina Jurek-Bugla/arch.
W Krajowym Planie Odbudowy uwzględniono inwestycję, która ma umożliwić podróż koleją z Wielunia do Wrocławia. Inwestor planuje ogłosić przetarg jeszcze w tym roku. A to oznacza, że rewitalizację linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica jest coraz bliżej.

Do tej pory między Kępnem i Oleśnicą pociągi mogą kursować, ale z dużymi ograniczeniami. Stan techniczny linii na tym odcinku ogranicza prędkość składów do 40 km/h, a miejscami nawet do 20 km/h. W tych warunkach podróże koleją byłyby zupełnie nieatrakcyjne względem innych środków transportu, dlatego właściwie jedynym składem jaki tą linią podróżuje są pociągi z historią w tle organizowane przez oleśnickiego radnego i szefa Stowarzyszenia Miłośników Techniki OLSENSIUM Marka Kamaszyłę.

Jak informuje wielun.naszemiasto.pl planowana rewitalizacja szlaku pozwoli jednak pociągom rozwijać normalne prędkości, co stworzy zupełnie nowe perspektywy dla połączeń pasażerskich. A nowy standard linii to też większe możliwości transportu towarów. Odcinek Kępno-Oleśnica to jedyna część linii 181 pozbawiona sieci trakcyjnej. W ramach planowanej inwestycji przewidziano jego elektryfikację. Jeśli chodzi o infrastrukturę pasażerską, to planuje się modernizację peronów na stacjach i przystankach osobowych Syców, Cieśle, Poniatowice, Stradomia, Gęsia Górka, Perzów, Bralin.

Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK poinformował, że inwestycja obejmie wymianę torów, a zmodernizowana linia pozwoli na przejazd cięższych pociągów towarowych.

- Przepustowość jednotorowej linii zwiększy budowa trzech mijanek Jemielna Oleśnicka, Bralin i Syców. Dzięki temu możliwe będzie uruchamianie większej liczby pociągów – opisuje Rafał Wilgusiak z PKP PLK. - Wzrost bezpieczeństwa przyniesie modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Jeszcze kilka lat?

Komisja Europejska zatwierdziła przygotowany przez polski rząd Krajowy Plan Odbudowy. Modernizacja linii Kępno-Oleśnica o szacowanej wartości 723 mln zł jest jedną 25 inwestycji kolejowych wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy. Wszystkie muszą zostać zakończone do sierpnia 2026 r. Źródłem ich finansowania będzie specjalny fundusz utworzony dla wzmocnienia europejskiej gospodarki w reakcji na kryzys wywołany pandemią COVID-19. Komisja Europejska zatwierdziła polski KPO 1 czerwca, uzależniając jednak wypłaty dotacji i pożyczek od działań w obszarze sądownictwa, do których zobowiązał się rząd.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przewiduje wykonanie projektu i robót w latach 2023-26.

źródło: wielun.naszemiasto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rewitalizacja linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica coraz bliżej. Będą kursowały pociągi towarowe i pasażerskie? Gdzie przystanki? - Syców Nasze Miasto

Wróć na olesnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto