Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po 27 latach przerwy wrócą pociągi do Świeradowa-Zdroju. Kiedy i dokąd pierwsze połączenia kolejowe? ZDJĘCIA

Przemysław Kaczałko
Przemysław Kaczałko
Po 27 latach przerwy do Świeradowa Zdroju powrócą pociągi pasażerskie. Wszystko za sprawą rewitalizacji linii kolejowych nr 317 (Gryfów Śląski - Mirsk) i 336 (Mirsk - Świeradów-Zdrój), które przejął Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, a w jego imieniu zarządza nimi Dolnośląska Służba Dróg i Kolei.

Prace podzielone na etapy

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei podzieliła zadanie na kilka części. Najpierw oczyszczono odcinek z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju, następnie wybrano wykonawcę rewitalizacji linii kolejowej z Gryfowa Śląskiego do Mirska, a pod koniec ubiegłego roku wybrano wykonawcę pozostałej części - od Mirska do Świeradowa-Zdroju. Aktualnie trwają końcowe prace na tym odcinku.

Pociąg pokona trasę z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju w 21 minut

Pociąg Kolei Dolnośląskich będzie się zatrzymywać po drodze w Proszówce, Mirsku, Mroczkowicach i Krobicy.

Inauguracyjny - rozkładowy przyjazd do uzdrowiska w Górach Izerskich będzie miał miejsce 10 grudnia o godz. 5:22. Pierwszy pociąg wyjedzie ze Świeradowa-Zdroju tego samego dnia o godz. 6:05 i w Gryfowie Śląskim będzie o 6:26. Z kolei o 7:10 ma startować kurs do Jeleniej Góry (całkowity czas przejazdu 76 minut). Kolejne połączenia to: 10:05 do Jeleniej Góry, 12:05 do Goerlitz, 14:05 do Gryfowa Śląskiego, 15:15 do Jeleniej Góry, 18:05 do Goerlitz, 20:05 do Gryfowa Śląskiego i 21:08 do Węglińca. W dni robocze będzie też kurs o 13:03 do Jeleniej Góry. Rozkład jazdy można sprawdzić na Portalu Pasażera.

Mieszkańcy i samorządowcy zadowoleni

- To znakomita wiadomość! Bardzo się cieszę. To dla mieszkańców duża wygoda. Szczególnie w weekendy, gdy autobusów praktycznie nie ma - wyznała pani Maria, mieszkanka Mirska.

Warto dodać, że ostatnie 500 metrów trasy i budowa peronu to inwestycja gminy Świeradów-Zdrój, która przejęła ten teren w 2013 roku.

- Powrót kolei do Świeradowa po 27 latach to jest inwestycja trzydziestolecia. Dla naszej miejscowości uzdrowiskowo-turystycznej dostęp do komunikacji publicznej to podstawa funkcjonowania. Większość naszych gości to mieszkańcy dużych miast. Obiecujemy sobie dużo po tym, bo chcemy zrobić mocny węzeł komunikacyjny. Mamy już dogadane połączenia z Niemcami i Czechami. Nasza komunikacja miejska jeździ też do Novégo Města pod Smrkem - powiedział Roland Marciniak, burmistrz Świeradowa-Zdroju, który liczy, że uda się zdążyć do 10 grudnia, ale gdyby był tydzień poślizgu, to liczy na wyrozumiałość.

Nieco historii pociągu do Świeradowa - Zdroju

Linia kolejowa nr 317 została ukończona w 1884 roku. Tor ułożono na podsypce z klińca i pospółce uzupełnionej punktowo podsypką tłuczniową. Jest to linia jednotorowa znaczenia miejscowego. 30 listopada 1995 roku podjęto decyzję o zawieszeniu ruchu pasażerskiego. Od tamtego momentu na linii kolejowej nr 317 nie były poczynione żadne roboty budowlane.

Linia kolejowa nr 336 została ukończona w 1909 roku. Tor ułożono na podsypce, klińcu i pospółce uzupełnionej punktowo podsypką tłuczniową. Jest to linia jednotorowa znaczenia miejscowego. Podobnie jak w przypadku linii 317, 30 listopada 1995 roku podjęto decyzję o zawieszeniu ruchu pasażerskiego, a ostatni pociąg ze stacji Świeradów Zdrój odjechał 11 lutego 1996 roku. Od tego momentu na linii kolejowej nr 336 nie były poczynione żadne roboty budowlane.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto