Oto powody, dla których należy odstawić cukier. Sprawdź, co się stanie, gdy zrezygnujesz ze słodkości. Skorzysta ciało i umysł [lista]

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Cukier dodawany jest do większości gotowych produktów spożywczych. Oprócz słodyczy i napojów, znajdziemy go m.in. w jogurtach, sosach czy płatkach śniadaniowych.

Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Cukier dodawany jest do większości gotowych produktów spożywczych. Oprócz słodyczy i napojów, znajdziemy go m.in. w jogurtach, sosach czy płatkach śniadaniowych. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Nataliya Vaitkevich / Pexels
Udostępnij:
Nadmierne spożycie cukru sprzyja rozwojowi wielu chorób, wpływa także negatywnie na urodę – postarza skórę i niszczy zęby. Jedząc i pijąc potrawy o dużej zawartości sacharozy, narażamy organizm na niekorzystne skoki insuliny oraz osłabiamy jego zdolności do walki z drobnoustrojami. Sprawdź, ile cukru można jeść dziennie oraz jakie korzyści może przynieść ograniczenie lub wyeliminowanie go z codziennej diety.

Skutki nadmiernego spożywania cukru

Spożycie cukru niesie za sobą wiele negatywnych skutków, które odczuwamy zarówno na płaszczyźnie fizycznej, jak i psychicznej. Jako główny problem wynikający z nadmiernego przyjmowania sacharozy wymienia się otyłość i nadwagę.

Z raportu Ministerstwa Zdrowia i NFZ wynika, że trzech na pięciu dorosłych Polaków ma nadwagę, w tym 53 proc. kobiet i 68 proc. mężczyzn. Z otyłością natomiast boryka się 23 proc. Polek i 25 proc. Polaków.

Szacuje się, że w konsekwencji wysokiego BMI w 2040 r. Polacy stracą łącznie – na skutek przedwczesnych zgonów – ponad 594 tys. lat życia i jest to drugi najgorszy czynnik ryzyka, co do skali skutków, po paleniu tytoniu.

Wśród chorób, które może powodować nadmierne spożycie sacharozy wymienia się:

  • nadwaga i otyłość,
  • próchnica oraz choroby dziąseł,
  • cukrzyca typu 2 i insulinooporność,
  • choroby układu krążenia,
  • otłuszczenie wątroby i innych narządów wewnętrznych,
  • obniżenie odporności.

Zobacz w galerii: Jakie korzyści zdrowotne płyną z odstawienia cukru?

Ile cukru można jeść dziennie?

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) całkowite dzienne spożycie cukru nie powinno przekraczać 5-10 procent wszystkich przyjmowanych posiłków. W zależności od liczby spożywanych kalorii jest to między 10 a 13 łyżeczek dziennie.

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca jeszcze niższe spożycie sacharozy, rekomendując kobietom jedzenie mniej niż 6 łyżeczek (25 gramów) cukru dziennie, a mężczyznom mniej niż 9 łyżeczek (36 gramów).

Dowiedz się więcej:

Zobacz także:

Przełomowe odkrycie polskich naukowców

Wideo

Materiał oryginalny: Oto powody, dla których należy odstawić cukier. Sprawdź, co się stanie, gdy zrezygnujesz ze słodkości. Skorzysta ciało i umysł [lista] - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie