Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oleśniczanka krytycznie o budowie obwodnicy: na śmietnik trafia historia lotniska

Redakcja
fot. Klaudia Kłodnicka
Paulina Frątczak z Fundacji Vestigium, a także redaktor portalu "Łowcy Historii" w mediach społecznościowych krytycznie odniosła się do rozpoczętej kilka dni temu budowy wschodniej obwodnicy Oleśnicy, która będzie przecinała oleśnickie lotnisko.-Dziś, na śmietnik historii trafia lotnisko, element, który obok ZNTK był sztandarowym znakiem rozpoznawczym Oleśnicy -przekazała. Oto cały wpis:

-Dzisiejszy dzień przejdzie do historii Oleśnicy, jako jeden z tych niechlubnych. Dziś, pomimo, że prace ruszyły kilka dni prędzej, ruszyła oficjalnie budowa wschodniej obwodnicy miasta. Dziś, na śmietnik historii trafia lotnisko, element, który obok ZNTK był sztandarowym znakiem rozpoznawczym Oleśnicy. Dziś, pomimo że obwodnica mogła minąć lotnisko okazaliśmy się pokoleniem, które nie pamiętając swojej przeszłości nie myśli o przyszłości. Kilka lat temu poproszona zostałam by na łamach miesięcznika Odkrywca przedstawić historię lotnisk w Oleśnicy, które podczas II wś. były bazą lotniczą Luftwaffe, trudno jest w 19 tys. Znaków przedstawić miejsca, które nierozerwalnie kojarzone były z Oleśnicą. Obecnie, gdy te treny skazane na zagładę przestają istnieć, zastanawiam się czy mogłabym dopowiedzieć coś jeszcze, zapewne tak, jednak czy to by coś zmieniło? Prób ratowania lotniska było wiele, kilka też było propozycji odnośnie nowej jego funkcji, czytałam biznesplan Politechniki Wrocławskiej – gdyby go wybrano lotnisko by ocalało. Dziś zostaliśmy zubożeni/ okradzeni, bynajmniej ja tak się czuję, okradziona z historycznego miejsca ściśle związanego z miastem. Na skutek decyzji takiej a nie innej, okazuje się, że kolejny raz historia przegrywa nierówną walkę z potrzebą rozwoju miasta. Decyzji już zmienić nie można koparki i buldożery bezlitośnie ryją trawiaste tereny lotniska. Odwiedzałam dzisiaj to miejsce, rozmawiałam z kierownikiem Budimex-u, poprosiłam w imieniu Fundacji by to, co zostanie wygrzebane z ziemi, a nie będą tym zainteresowani archeolodzy oraz WKZ, by te strzępy historii lotniska przekazano Fundacji Vestigium, bo tyle, albo jeszcze aż tyle można zrobić - przekazuje.

Przypomnijmy, w 2018 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu rozstrzygnęła przetarg na budowę drogi wojewódzkiej nr 451. Prace za 25,7 mln zł brutto wykonuje firma Budimex S. A. Nowa trasa ma odciążyć ulice Wojska Polskiego, Klonową, Sudoła i Krzywoustego. Wzdłuż drogi pojawią się cztery ronda - na ul. Strefowej, Wileńskiej i Warszawskiej. Zmodyfikowana trasa uwzględnia wiele wcześniejszych uwag mieszkańców. W tym przypadku nikt nie posłuchał jednak głosów zwolenników reaktywacji powojskowego lotniska, ponieważ nitka drogi przetnie jego teren.

Paulina Frątczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olesnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto