Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oleśnica protestuje przeciwko płatnej obwodnicy

red

Burmistrz Oleśnicy Jan Bronś skierował dziś protest do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie uruchomienia automatycznego systemu poboru opłat za przejazd pojazdów powyżej 12 ton obwodnicą Oleśnicy.
Co czytamy w stanowisku, które trafiło do szefa GDDKiA Lecha Witeckiego? Oto treść:
W związku z podjętą przez Generalną Dyrekcję decyzją o uruchomieniu z dniem 1 lipca automatycznego systemu poboru opłat za przejazd pojazdów powyżej 12 ton obwodnicą Oleśnicy (droga krajowa S-8) wyrażam swoje oburzenie i stanowczo przeciw tej decyzji protestuję.
Pozwolę sobie Panu przypomnieć, że obwodnica Oleśnicy została oddana do użytku niedawno – w roku 2007, a jej główną funkcją było odciążenie mieszkańców od 40 tys. pojazdów miesięcznie, które przejeżdżały przez centrum miasta. Na liczbę tę w dużej mierze (około 25%) składały się właśnie pojazdy powyżej 12 ton, czyli tzw. TIR-y. Dla miasta liczącego 38 tys. mieszkańców, kompletnie nieprzystosowanego do tego typu ruchu ulicznego, tranzyt ten (przede wszystkim TIR-y) był trudny do zniesie-nia. Kolokwialnie mówiąc był to koszmar: hałas, korki, spaliny, wstrząsy tektoniczne, wypadki drogowe (potrącenia pieszych), etc. Mam nadzieję, że potrafi Pan sobie to wyobrazić. Obwodnica zatem była inwestycją długo wyczekiwaną i została przyjęta przez mieszkańców z ogromną ulgą i radością.
Decyzja przez Pana podjęta, w praktyce oznacza, iż kierowcy samochodów ciężarowych, chcąc zaoszczędzić na opłatach, niechybnie będą wybierać przejazd przez Oleśnicę. Nawet jeśli nie wszyscy na to się zdecydują, to biorąc pod uwagę ogólny wzrost liczby TIR-ów w transporcie drogowym, ich ilość w mieście prawdopo-dobnie będzie taka, jak przed rokiem 2007. Inna sprawa, że nawet kilka pojazdów tego typu przejeżdżających przez miasto (zwłaszcza w godzinach nocnych) byłoby dzisiaj uciążliwością nie do zaakceptowania. Na pewno jednak będzie ich więcej – przypusz-czalnie co najmniej kilka tysięcy w ciągu doby. Czyżby zatem koszmar miał powrócić? Wszystko wskazuje, że tak.
Decyzja o instalacji systemu opłat powoduje zatem, że nadrzędna idea budowy obwodnicy została przekreślona! Pytam zatem Pana: Jaki był sens tak wielkiego przed-sięwzięcia, jakim była budowa oleśnickiej obwodnicy? Jaki był sens zainwestowania tak wielkich środków finansowych? Kto będzie odpowiedzialny za ową – w tym mo-mencie – niegospodarność? Czemu służył tak wielki, wieloletni wysiłek wielu lokal-nych środowisk, instytucji wojewódzkich, ale i też samej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad? I dalej: Kto odpowie za zdrowotne skutki powrotu TIR-ów? Kto odpowie za wypadki drogowe, których ilość niechybnie lawinowo wzrośnie? Kto i jak zwróci oleśniczanom poczucie komfortu życia i bezpieczeństwa na drogach? Sugeruję Panu poważne rozważenie tych kwestii.
Dodatkowo, Szanowny Panie Dyrektorze, zadaję pytanie, czy aby nie jest wła-ściwą praktyką konsultowanie tego typu decyzji z władzami lokalnymi i lokalnymi śro-dowiskami? Czy nie byłoby na miejscu chociażby oficjalne poinformowanie o plano-wanych zmianach? To, że cały proces decyzyjny w rzeczonej sprawie odbył się bez udziału lokalnych władz jest doprawdy skandaliczną praktyką przypominającą mrocz-ne czasy PRL-owskiego centralizmu.
Szanowny Panie, w związku z przesłankami, które w niniejszym piśmie zawar-łem, kategorycznie żądam cofnięcia decyzji o uruchomieniu systemu opłat za korzy-stanie z obwodnicy Oleśnicy. Liczę, że zajmie się Pan tą sprawą w trybie pilnym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olesnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto