O takie działanie od wielu miesięcy zabiegali mieszkańcy i Społeczny Komitet "Stop Hałasowi we Wrocławiu". Zmniejszenie prędkości o 20 km/h wpłynie na poprawę jakości życia Wrocławian zamieszkujących okolice AOW, ponieważ znacznie ograniczy to hałas dobiegający do ich okien. Zmiana może przynieść ulgę nawet 20 tys. mieszkańców. Problem nasilał się zwłaszcza w nocy, hałas był wówczas najbardziej uciążliwy.
Kolejnym działaniem mającym na celu "wyciszenie" autostradowej obwodnicy jest budowa ekranów akustycznych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na ich instalację wzdłuż ulicy Żernickiej. Termin składania ofert upływa 22 lipca, później wszystkie będą weryfikowane i wybrany wykonawca. Ekrany akustyczne mają powstać także w ciągu ulicy Maślickiej. Przetarg na tę inwestycję ruszy w lipcu.
Ustawienie ograniczeń prędkości to jedno, ale weryfikacja ich przestrzegania, drugie. GDDKiA na początku tego roku przeprowadziła badania, z których wynika że szybciej, niż pozwalają na to przepisy przez AOW, jeździ wiele osób. Najwięcej przypadków zanotowano między węzłami Wrocław Lotnisko i Wrocław Północ, gdzie przepisy łamało od 27 do 45 procent kierowców. Liczba ta zależała od dnia oraz kierunku poruszania się. Za szybko jechały zarówno osobówki, jak i ciężarówki.
Przekroczenia prędkości na obwodnicy są znaczne. Zdarzają się takie, gdzie kierujący jadą powyżej 200 km/h. Zmniejszenie prędkości spowoduje podniesienie bezpieczeństwa. Ważne jest to głównie w okolicach węzłów, gdzie dochodzi do wielu stłuczek - mówi Magdalena Szumiata, rzecznik GDDKiA we Wrocławiu.
Aby skutecznie egzekwować od kierowców przestrzegania nowych przepisów, dyrektor GDDKiA we Wrocławiu, Lidia Markowska, wystąpiła na początku roku do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o instalację urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Urządzenia miałyby stanąć na początku i końcu AOW i sprawdzać, jak faktycznie jeżdżą kierowcy, a w przypadku przekroczenia prędkości, automatycznie wystawiać mandaty.
Sprawa nie jest jednak definitywnie zamknięta. GITD prowadzi cały czas ustalenia z GDDKiA odnośnie instalacji tych urządzeń poza unijnym projektem. Rozmowy trwają między innymi w kwestii ich sfinansowania. Co do tego, że radary na AOW byłyby bardzo potrzebne, nikt nie ma wątpliwości.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?