Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe coraz częściej w Oleśnicy. Ile kosztuje lot? I do jakich przypadków przylatują medycy?

KJ
Dawniej obecność Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zwiastowała najczęściej bardzo poważny wypadek. Dziś obecność helikoptera nie jest niczym nadzwyczajnym, bo bywa on w powiecie niemal każdego tygodnia. Do jakich przypadków najczęściej wzywane jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe? Ile kosztuje jednorazowa akcja ratunkowa? Ile osób jest zawsze w gotowości?

Na terenie powiatu oleśnickiego najwięcej misji realizuje zespół HEMS Wrocław -Ratownik 13. W okresie od 1 stycznia 2020 roku do 10 lutego 2021 LPR lądował w powiecie oleśnickim 115 razy. W całym minionym roku przylotów było 106, a w 2019 roku w okresie od stycznia do końca grudnia 84.

Do jakich przypadków najczęściej przylatuje LPR?

To jak się okazuje także zgłoszenia, do których wyjechałaby karetka pogotowia ratunkowego, gdyby była dostępna na miejscu. Prawdą jest, że w dużej mierze LPR przylatuje wówczas gdy na miejscu ambulans nie jest dostępny, bo np. ma inne wezwanie. I tak najwięcej razy helikopter wzywany był do osób z udarem. W okresie do stycznia minionego roku do 10 lutego wezwań tych było 32. Na drugim miejscu w statystykach przylotów LPR znajduje się zatrzymanie krążenia. Tych przypadków było 15. Trzynaście razy LPR lądował do wypadków drogowych, a dziesięć razy do osób, które straciły przytomność. Siedem przypadków przylotów helikoptera dotyczyło duszności, pięć zawału mięśnia sercowego i urazu. Cztery razy śmigłowiec przylatywał do osób, które skarżyły się na duszności, dwa razy do napadu drgawek i oparzenia termicznego oraz jeden raz do potrącenia, obrzęku płuc i amputacji.

A ile kosztuje przylot LPR?

Justyna Sochacka z LPR podkreśla, że trudno jest określić koszt poderwania śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Załoga HEMS składa się z trzech osób: pilota, ratownika medycznego/pielęgniarza i lekarza.

- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe operuje w ramach rocznego budżetu przyznawanego przez Ministerstwo Zdrowia. Na utrzymanie gotowości baz HEMS składa się bardzo wiele czynników. To m.in. utrzymanie gotowości statku powietrznego, wynagrodzenie personelu, infrastruktura, wyposażenie techniczne i medyczne, ubezpieczenie, paliwo, szkolenie itp., których nie da się wyodrębnić na konkretny lot - wyjaśnia Sochacka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olesnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto