Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Andrzej Sowa do Wiesława Piechówki: czuję się w obowiązku zwrócić Panu uwagę

Andrzej Sowa
Andrzej Sowa
Andrzej Sowa fot. Grzegorz Kijakowski
Publikujemy pismo, które złożył dzisiaj w oleśnickim magistracie działacz stowarzyszenia Razem dla Oleśnicy Andrzej Sowa.

W związku ze zwołaniem przez Pana Przewodniczącego XXX sesji Rady Miasta Oleśnicy VII
kadencji na dzień 3 marca 2017 roku, jako przedstawiciel stowarzyszenia „Razem dla Oleśnicy”, którego jednym z celów jest promocja i popieranie działań mających na celu podniesienie świadomości uczestnictwa w procesach demokratycznych, który to cel stowarzyszenie realizuje m.in. przez występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych instytucji i organów administracji, a osobiście jako osoba, która po wyborach samorządowych w 2014 roku zgłosiła Pana kandydaturę na Przewodniczącego Rady Miasta Oleśnicy, wierząc, że jak nikt inny będzie Pan gwarantem przestrzegania demokratycznych reguł stanowienia prawa w naszym mieście, czuję się w obowiązku
zwrócić uwagę Pana Przewodniczącego na fakt, że zawiadamiając radnych pismem OR.0002.3.1.2017
o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji, nie zastosował się Pan do § 22 ust. 4 Statutu
Gminy Miasta Oleśnicy, przyjętego uchwałą XXIII/187/2016 Rady Miasta Oleśnicy z dnia 26 sierpnia
2016 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miasta Oleśnicy, który brzmi następująco:
„O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Sesji zawiadamia się Radnych najpóźniej na 7 dni przed jej terminem za pomocą listów, poczty elektronicznej lub w inny skuteczny sposób. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad.”

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, ponieważ ustawa o samorządzie gminnym (również powiatowym i wojewódzkim) nie określa terminów, w jakich należy poinformować radnych i mieszkańców o sesji rady, jak też trybu powiadomienia, miarodajne w tym zakresie są wyłącznie przepisy statutu. Ten jest bowiem aktem prawa miejscowego stanowiącym o ustroju gminy. Jest zbiorem przepisów regulujących najważniejsze sprawy dla wspólnoty samorządowej, w tym m.in. organizacji wewnętrznej gminy i tryb pracy jej organów (wyrok WSA w Warszawie z 3 grudnia 2015 roku, sygn. akt VIII SA/Wa 175/15). Ponadto, termin określony w art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym ma charakter instrukcyjny, a ustawa nie przewiduje żadnych skutków prawnych w przypadku zwołania sesji w terminie późniejszym (wyrok z 13 marca 2012 roku, sygn. akt I OSK 2296/11).
Szczegółowe i bezapelacyjne potwierdzenie powyższych twierdzeń można znaleźć w wyroku
NSA z 2012-03-13 (sygn. akt I OSK 2296/11) i wyroku WSA w Białymstoku z 2015-11-24 (sygn. akt II
SA/Bk 366/15).

W uzasadnieniu wyroku NSA z 13 marca 2012 roku czytamy:
„Sąd wskazał, że regulacje dotyczące stanowienia prawa miejscowego przez jednostki samorządu terytorialnego ustanowione są w ustawie o samorządzie gminnym oraz aktach prawa miejscowego regulujących ustrój gmin - statutach. Organem stanowiącym te akty jest w myśl art. 41 ust. 1 u.s.g. rada gminy. Rada jako organ kolegialny obraduje i podejmuje uchwały na posiedzeniach ustawowo nazywanych sesjami. Obrady te mogą odbywać się w trybach zwykłych lub nadzwyczajnych. W trybie zwykłym sesje zwoływane są przez przewodniczącego rady w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał (art. 20 ust. 1 u.s.g.), zaś w trybie nadzwyczajnym zwoływane są na wniosek wójta lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady gminy (art. 20 ust. 3 u.s.g.). Przy czym w tym ostatnim przypadku przewodniczący rady jest zobowiązany do zwołania sesji na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. Szczegółowy tryb prac rady gminy (niezależnie od tego czy jest to tryb
nadzwyczajny czy zwykły) określa statut gminy, który stanowi akt prawa miejscowego powszechnie
obowiązujący na jej terenie.”.
A w uzasadnieniu wyroku WSA z 24 listopada 2015 roku:
„Regulacje dotyczące podejmowania uchwał przez samorząd województwa ustanowione są w
ustawie o samorządzie województwa oraz w statucie regulującym ustrój województwa. Organem
stanowiącym te akty jest sejmik województwa, który zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy jest organem
stanowiącym i kontrolnym województwa.”

I dalej w uzasadnieniu NSA:
„Sąd nie podzielił stanowiska organu, że przewidziany w art. 20 ust. 3 u.s.g. tryb nadzwyczajny zwoływania sesji, ze względu na krótki termin w jakim posiedzenie rady musi się odbyć, wyłącza stosowanie przepisów dotyczących trybu i sposobu powiadamiania o tym posiedzeniu zawartych w statucie. (…) Skoro więc organ stanowiący statut, określił jednolite terminy dla zwoływania sesji rady, to zgodnie z zasadą racjonalnego ustawodawcy, którą odnieść należy także do organów stanowiących samorządu terytorialnego, uznać należy że uczynił to świadomie, mając na względzie zapewnienie radnym minimalnego okresu czasu umożliwiającego przygotowanie się do sesji i
rozważenie mających stanowić przedmiot obrad propozycji.”

A tak w dalszej części uzasadnienia WSA:
„Szczegółowy tryb pracy sejmiku województwa (niezależnie od tego czy jest to tryb nadzwyczajny czy zwykły) określa statut województwa. Ponieważ ustawa o samorządzie województwa nie określa terminów, w jakich należy poinformować radnych i mieszkańców o sesji rady, jak też trybu powiadomienia, miarodajne w tym zakresie są wyłącznie przepisy statutu województwa. Statut jest bowiem aktem prawa miejscowego stanowiącym o ustroju województwa. Jako akt prawa miejscowego stanowi konstytucyjne źródło powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania danego województwa (art. 87 Konstytucji RP).”.
Proszę też zwrócić uwagę na dalszą część uzasadnienia NSA, gdyż ma ono kolosalne znaczenie w odniesieniu do głównego punktu porządku planowanych obrad, czyli projektu uchwały:
„Ponadto zdaniem Sądu niedopuszczalne jest stanowienie, bez szczególnie uzasadnionych powodów, przepisów prawa miejscowego, na sesjach zwoływanych w trybie nadzwyczajnym przewidzianym w art. 20 ust. 3 u.s.g., a tym bardziej stanowienie w tym trybie regulacji, których stosowanie oznaczało będzie obciążania jednostek daninami publicznoprawnymi. Stanowienie przez jednostki samorządu terytorialnego prawa miejscowego powinno odbywać się bowiem w sposób pozwalający uczestnikom procesu uchwałodawczego na dostateczne rozważenie zgłaszanych propozycji, wzięcie pod uwagę i skonfrontowanie różnych racji i argumentów. Tego wymaga dyrektywa demokratyzmu stanowienia prawa, który nie wyczerpuje się w samym przegłosowaniu
projektu uchwały większością głosów, lecz również możliwości rzetelnego przedyskutowania zgłaszanych projektów. Urzeczywistnienie tej dyrektywy z całą pewnością pełniej służy zwykły tryb
uchwałodawczy, gdzie zarówno radni jak i inni ewentualni uczestnicy procesu (mieszkańcy gminy)
mogą przedstawić swoje stanowiska co do zaproponowanych rozwiązań, niż przyjęty w niniejszej
sprawie tryb procedowania na sesji nadzwyczajnej, która ze swej istoty przewidziana jest co do
zasady dla procedowania spraw, w sytuacjach szczególnie uzasadnionych.”. Dla utrwalenia, przytoczę raz jeszcze, tym razem w całości, fragment uzasadnienia NSA, który może być pomocny w przyszłości w podobnych sytuacjach:
„Sesja zwoływana w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym zwoływana jest w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez podmioty uprawnione. Przepisy nie wymagają uzasadnienia wniosku w sprawie zwołania sesji nadzwyczajnej. Siedmiodniowy termin zwołania sesji nadzwyczajnej jest terminem instrukcyjnym, bowiem ustawa nie przewiduje żadnych skutków prawnych w przypadku nie zwołania sesji w terminie późniejszym a nawet nie zwołania jej w ogóle.” Wobec powyższego, wierząc że zaistniała sytuacja wynika tylko i wyłącznie z niezamierzonej, ale oczywistej pomyłki, zwracam się do Pana Przewodniczącego z uprzejmą prośbą o naprawienie tego błędu i zwołanie XXX sesji Rady Miasta Oleśnicy VII kadencji z poszanowaniem prawa i orzeczeń sądów administracyjnych, w terminie uwzględniającym tak przepisy ustawy o samorządzie gminnym, jak i zapisy zawarte w Statucie Gminy Miasta Oleśnicy, umożliwiając radnym wzięcie udziału w sesji z
zachowaniem minimalnego siedmiodniowego terminu na przygotowanie się do niej. W orzecznictwie podkreśla się, że podjęcie uchwał wymaga zachowania odpowiednich procedur i stosownego czasu umożliwiających radnym należyte przygotowanie się do sesji (wyrok WSA w Krakowie z 6 listopada 2007 roku, sygn. akt III SA/Kr 783/07, wyrok WSA w Gliwicach z 3 listopada 2008 roku, sygn. akt IV SA/Gl 396/08).

Na koniec chciałbym zauważyć, jak istotne jest naprawienie błędu - uchybienie, którego dopuścił się Pan Przewodniczący, może być podstawą do uznania nieważności uchwał podjętych na tak zwołanej sesji, czego dowodzą cytowane powyżej wyroki NSA i WSA.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olesnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto