Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Choć Wrocław ma już 170 km tras dla cyklistów, jeszcze nie wszędzie dojedziemy na rowerze

Jerzy Wójcik
170 km tras dla cyklistów, jeszcze nie wszędzie dojedziemy na rowerze
170 km tras dla cyklistów, jeszcze nie wszędzie dojedziemy na rowerze Maciej Dudzik
Wrocławski Rower Miejski cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wrocławian i turystów. Jednak miasto nie ma bogatej i spójnej sieci tras rowerowych prowadzących od wypożyczalni do wypożyczalni. Właściwie ciężko znaleźć stacje wypożyczalni, z których można przejechać wyłącznie trasą rowerową do kolejnego miejsca, by zwrócić rower.

PRZEWODNIK ROWERZYSTY - serwis specjalny

Może właśnie dlatego miejskie dwa kółka widać nie tylko na trasach rowerowych, ale także na ulicach i chodnikach. Na szczęście sama konstrukcja rowerów, solidna, z szerokimi kołami, umożliwia jazdę nawet w trudnym miejskim terenie.

- Prawie codziennie wypożyczam rower przy skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego i Świdnickiej i jadę nim aż na plac Grunwaldzki, choć wiem, że z trasami rowerowymi jest kiepsko - twierdzi wrocławianin Filip Batkiewicz. - Obliczyłem, że nawet jadąc ulicami i chodnikami, oszczędzam 5 do 10 minut w porównaniu z komunikacją miejską. Oczywiście, nie mogę doczekać się tras dla rowerów, ale już teraz rower miejski działa, bo skraca czas podróży - dodaje.

Niestety, przy dzisiejszych trasach rowerowych, gdybyśmy trzymali się tych oznaczonych, można właściwie okrążyć centrum miasta, a i tak pętla nie jest zamknięta. Bo co z tego, że od południa pojedziemy w miarę komfortowo wzdłuż fosy miejskiej, skoro już na północ od Odry trafiamy na trudne do pokonania dziury w systemie dróg. Ciężko dojechać od Uniwersytetu Wrocławskiego do Hali Targowej, bo rowerzyści nie są mile widziani ani na wąskim chodniku, ani na ul. Grodzkiej. Kiepsko skomunikowany jest także plac Bema, z którego można pojechać właściwie tylko na południe, ale obecnie trzeba tam wziąć poprawkę na remont mostów Młyńskich.

Największy problem będą mieli wypożyczający rowery w Rynku. Choć niedawno utworzono pasy rowerowe biegnące ul. Mikołaja i Ruską oraz Kiełbaśniczą, nie są one jeszcze połączone w spójną całość.

Magistrat zapewnia, że to kwestia czasu i już dziś proponuje 30 lokalizacji dla nowych tras rowerowych, które zostaną wybudowane w ciągu najbliższych kilku lat. Jednak kluczowe dla powodzenia roweru miejskiego, jak i w ogóle ruchu rowerowego w centrum, powinny być trasy wcinające się w ścisłe centrum Wrocławia. Jest szansa, że dwie ważne trasy zostaną uruchomione jeszcze w tym roku. Jedna: od Arkad Wrocławskich wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich oraz Świdnickiej, będzie wchodziła do centrum, aż na wysokość skrzyżowania z Podwalem.

Rowerzyści dostaną tam wyznaczony fragment prawego pasa jezdni, który dziś jest dostępny wyłącznie dla aut. To powinno znacznie poprawić skomunikowanie stacji wypożyczalni położonej przy skrzyżowaniu Piłsudskiego i Świdnickiej.

Ale miasto w tym roku chce także wpuścić rowerzystów do centrum od zachodu, przez ulicę Ruską. Dziś kontrapas rowerowy przy Ruskiej doprowadza jednoślady do placu Solnego, ale trudno się do niego dostać.

- To na pewno zmieni się po wybudowaniu śluzy rowerowej przy ul. Ruskiej w miejscu, gdzie dochodzi ona do Kazimierza Wielkiego - przekonuje Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we wrocławskim urzędzie miejskim. - Rowerzyści dostaną tam osobne światło do jazdy prosto i będą przekraczali Kazimierza Wielkiego w momencie, gdy na trasie W-Z zatrzymają się samochody. Przypominam, że auta z Ruskiej nie mogą jechać na wprost, co oznacza, że to jedno z pierwszych miejsc w mieście, gdzie cyklista może więcej niż kierowca - dodaje Chojnacki.

Problemem osób wypożyczających rower w centrum jest także sama trasa W-Z. Choć od tego roku działa droga rowerowa wzdłuż Kazimierza Wielkiego, od Krupniczej do Świdnickiej, jest to zdecydowanie za mało.

Na pozostałych odcinkach tej ulicy oraz przy Nowym Świecie i Grodzkiej wciąż jest po prostu zbyt niebezpiecznie, by poruszać się tam na rowerze.

Wrocławski Rower Miejski - instrukcja obsługi

Zobacz także PRZEWODNIK ROWERZYSTY

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto